Wie marketing heeft gestudeerd of momenteel werkzaam is binnen het marketinglandschap heeft vast wel eens gehoord van Robert Cialdini.
Cialdini was hoogleraar in Psychologie en Marketing en kreeg veel bekendheid door zijn boek Psychology of Persuasion.
In dit boek beschrijft hij zeven beïnvloedingsprincipes die het koopgedrag van bezoekers beïnvloeden: wederkerigheid, consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit, eenheid en schaarste.
Voor Happy Bakers hebben we social advertising ingezet om merkbekendheid op te bouwen. Happy Bakers is de Glutenvrije bakker van Nederland en dat moeten mensen weten.
Onderstaand zien jullie de carrouseladvertenties die we hebben gecreëerd. Daaronder zullen we uitleggen hoe de beïnvloedingsprincipes in relatie liggen met onze advertenties.
Het principe van autoriteit houdt in dat mensen meer geneigd zijn om iets te kopen van een bedrijf met autoriteit. Dit kan worden toegepast middels: certificeringen of klantbeoordelingen.
Zoals je in de advertentie kunt zien hebben we beoordelingen van WebwinkelKeur toegepast. Zo staat er dat we beoordeeld zijn met een 8,7 en hebben we 5-sterren toegevoegd aan de advertentie wat duidt op een hoge kwaliteitsscore. Dit wekt vertrouwen op bij de consument.
Interessant om te delen: we hebben een A/B-test uitgevoerd met onze advertenties, één mét en één zonder het WebwinkelKeur beoordelingslogo en sterren.
Uit deze test bleek dat de advertentie mét het WebwinkelKeur logo een 0,5% hoger doorklikpercentage behaalde, gemeten over dezelfde periode.
Het principe van sociale bewijskracht gaat over het idee dat mensen eerder geneigd zijn om iets te doen als ze zien dat anderen hetzelfde doen.
Misschien viel het je al op: het ‘populatie’ icoontje met het getal 1091 in onze advertentie. We hebben dit getal bewust prominent weergegeven.
Het toont aan dat 1091 mensen een beoordeling hebben achtergelaten. Dit signaal van vertrouwen geeft aan dat vele klanten je voor gingen met hun bestelling.
En dat versterkt de betrouwbaarheid en kan anderen aanmoedigen om ook een aankoop te doen.
Bij het principe van schaarste wil je een gevoel van urgentie creëren. Mensen moeten het gevoel krijgen dat zij een snelle beslissing moeten maken.
Zie onderstaand onze advertentietekst:
“Dè lekkerste 100% Glutenvrije Bakker van Nederland 🤎
Enkel in het weekend snoepen zeggen ze.. met ons ‘zoete’ assortiment gaat dat gegarandeerd moeilijk worden 👀
Van onze overheerlijke naturel cake, tot muffins en traditionele boluscake; voor elk wat wils 🧁..
Mocht je in de ochtend cravings hebben en wil je je 100% gluten én lactosevrije producten snel in huis hebben, bestel dan 14:00 en ontvang de volgende werkdag je lekkernijen thuis 🏠
“Profiteer van onze tijdelijke aanbieding en bestel via https://happybakers.nl”
Dit is een relatief kleine optimalisatie, maar wel zeer belangrijk. Wat je ziet in de laatste regel is dat het woord tijdelijk wordt vermeld, wat natuurlijk duidt dat de korting niet voor altijd beschikbaar zal zijn. Hierdoor proberen we urgentie te creëren in het bestelproces.
Zoals al eerder vermeld, is het doel van deze advertentie het vergroten van de merkbekendheid voor Happy Bakers, dé glutenvrije bakker.
Het primaire doel was het bereiken van een breed publiek.
Tot onze vreugde leverde de campagne echter meer op dan alleen bekendheid. We zagen een aanzienlijke omzetgroei. Het ingelegde advertentiebudget ging namelijk keer 5. Voor elke euro kregen we er dus 5 terug.
Bovendien behaalden we een doorklikratio (CTR) van 4%, wat aanzienlijk hoger is dan het branchegemiddelde van 1-2%.
De kosten per klik? Slechts €0,09, ver onder het gemiddelde van €0,30.
“In medio 2019 klopten we bij Lifino aan voor een nieuw programma voor ons bedrijf. Ze ontwikkelden een systeem dat ons team van 30 dagelijks gebruikt om klantgegevens te bekijken, fiscale verslaggeving, uren te registreren, en meer.
We werken inmiddels al 5 jaar samen met Danny en zijn team. De betrokkenheid en goede suggesties waarderen we enorm! Het programma bespaart ons ongeveer zo’n 30% in tijd. We zijn er super tevreden mee!”
CEO, RAAD International
“Lifino luistert goed naar jouw wensen en maakt zo iets wat zo goed mogelijk bij jouw bedrijf past.
Ook de nazorg is prima; regelmatig vragen ze of alles nog goed en naar wens functioneert. En de prijs is ook prima!”
Eigenaresse, Ons Wooneiland
“De mannen van Lifino hebben ons uitstekend geholpen met de omzet te verhogen van onze webshops Healthy Bakers en Happy Bakers.
Duidelijke communicatie, snel bereikbaar en effectieve marketingstrategieën”
Manager, The Master Bakery