Automatisering als kern van zakelijke groei
Over de opdrachtgever
Serverion, opgericht in 2015, is een Nederlandse hostingprovider die zich richt op moderne hostingdiensten. Hun directe aanpak zorgt voor hoge klanttevredenheid en langdurige samenwerkingen.
Klaarstomen voor groei
Vanwege de groei van Serverion, kregen we de vraag om bij te dragen aan de ontwikkeling van een portaal voor zowel medewerkers als klanten. Dit portaal zou moeten dienen voor het verwerken van gegevens, plaatsen van bestellingen, beheren van tickets en het realiseren van aanzienlijke automatisering in dagelijkse taken.
Er moest integratie plaatsvinden met meer dan 9 verschillende systemen die op dat moment in gebruik waren, via API-koppelingen, waaronder Stripe, DirectAdmin, Virtualizor, en andere.
Iteratieve aanpak voor grootschalige projecten
Gezien de grote omvang van het project, kozen we voor een aanpak gericht op intensieve communicatie. We splitsten het project op in drie onderdelen: gegevensverwerking, klanteninterface, en automatisering.
We legden eerst een solide basis voor belangrijke functies en nodigden klanten uit om te testen. Door actief feedback van klanten te verzamelen, konden we eenvoudig verder itereren en meerdere functionaltieiten implementeren.
Wat hebben we ontwikkeld?
- Beheer van servers: module voor serverbeheer
- IP-beheer: eigen IP-manager, RDNS-configuratie, abuse-beheer
- Diensten bestellen: mogelijkheid tot het aanvragen en betalen van offertes en facturen
- IP- en RDNS-management: beheer van IP-adressen en reverse DNS
- Creditsysteem: mogelijkheid om te betalen met credits
- Realtime meldingen: notificaties over de status van servers, bestellingen en tickets
- Ondersteuning en kennis: ticketsysteem, kennisbank
- Integratie van taken: systeem voor taakbeheer
Dashboard
Binnen het dashboard kunnen klanten van Serverion een overzicht zien van gegevens, waaronder openstaande tickets, facturen en actieve diensten.
Uitgebreide bestelmodule
In de portal kunnen klanten diensten zoals dedicated servers, virtual servers en domeinen bestellen. De functionaliteit koppelt bestellingen direct aan externe systemen, waarna diensten worden opgeleverd en een factuur wordt aangemaakt.
Overzicht facturen
Klanten hebben een helder overzicht van facturen en openstaande bedragen. Bij een te hoog openstaand bedrag wordt de toegang tot de portal beperkt, waardoor zij geen nieuwe diensten kunnen afnemen.
Diverse payment providers
Facturen kunnen betaald worden via gekoppelde betaalproviders, waaronder Stripe, PayPal en CoinPayments voor cryptobetalingen.
Ticketsysteem
Er is een geavanceerd ticketsysteem ontwikkeld, dat geïntegreerd is met een taakbeheersysteem. Dit systeem ondersteunt het aanmaken van subtaken, automatische antwoorden, sjabloonreacties en verzendt notificaties naar zowel medewerkers als klanten.
Server management
Een module om serverinformatie en bijbehorende facturen te bekijken, tags toe te voegen en de server te beheren, inclusief starten, stoppen, herstarten en een remote access sessie te activeren.
Kredietsysteem
Klanten kunnen hun account opwaarderen met tegoed om voor diensten te betalen.
RDNS-configuratie
Een cruciale functionaliteit waarmee klanten zelf hun IP-adressen en Reverse DNS-records kunnen beheren. Deze functionaliteit is geïntegreerd met externe diensten zoals DirectAdmin, PowerDNS en Netbox.
Kennisbank & API
Er is een module ontwikkeld voor het toevoegen van artikelen aan de kennisbank. Daarnaast is er een API beschikbaar gemaakt voor het beheren van servers en het ophalen van informatie over diensten.
Dashboard
Binnen het dashboard kunnen klanten van Serverion een overzicht zien van gegevens, waaronder openstaande tickets, facturen en actieve diensten.
Uitgebreide bestelmodule
In de portal kunnen klanten diensten zoals dedicated servers, virtual servers en domeinen bestellen. De functionaliteit koppelt bestellingen direct aan externe systemen, waarna diensten worden opgeleverd en een factuur wordt aangemaakt.
Overzicht facturen
Klanten hebben een helder overzicht van facturen en openstaande bedragen. Bij een te hoog openstaand bedrag wordt de toegang tot de portal beperkt, waardoor zij geen nieuwe diensten kunnen afnemen.
Diverse payment providers
Facturen kunnen betaald worden via gekoppelde betaalproviders, waaronder Stripe, PayPal en CoinPayments voor cryptobetalingen.
Ticketsysteem
Er is een geavanceerd ticketsysteem ontwikkeld, dat geïntegreerd is met een taakbeheersysteem. Dit systeem ondersteunt het aanmaken van subtaken, automatische antwoorden, sjabloonreacties en verzendt notificaties naar zowel medewerkers als klanten.
Server management
Een module om serverinformatie en bijbehorende facturen te bekijken, tags toe te voegen en de server te beheren, inclusief starten, stoppen, herstarten en een remote access sessie te activeren.
Kredietsysteem
Klanten kunnen hun account opwaarderen met tegoed om voor diensten te betalen.
RDNS-configuratie
Een cruciale functionaliteit waarmee klanten zelf hun IP-adressen en Reverse DNS-records kunnen beheren. Deze functionaliteit is geïntegreerd met externe diensten zoals DirectAdmin, PowerDNS en Netbox.
Kennisbank & API
Er is een module ontwikkeld voor het toevoegen van artikelen aan de kennisbank. Daarnaast is er een API beschikbaar gemaakt voor het beheren van servers en het ophalen van informatie over diensten.