De wereld rondreizen, oneindig geld en werken vanuit een tropisch eiland. Als ik de YouTube-influencers moet geloven, is het werken als zelfstandige ‘the way to go’.
Zoals ik recent had gedeeld, ben ik ongeveer een maand geleden uit loondienst gegaan om samen met Danny een avontuur aan te gaan. En, eerlijk is eerlijk, het gaat niet alleen maar over rozengeur en maneschijn.
In tegenstelling tot alle mooie verhalen, wil ik mijn eerlijke mening delen over hoe ik mijn eerste maand heb ervaren. Benieuwd naar mijn verhaal? Lees dan verder.
Je wordt wakker, en nu? Zonder de verplichte aanwezigheid bij je werkgever voelt het zetten van een wekker ineens een stuk minder urgent. Je bent, zoals ze dat altijd zo mooi zeggen, ineens je eigen baas. Maar of dat per se een voordeel is, daar heb ik mijn twijfels over.
Vaste werktijden kunnen juist dienen als een stok achter de deur en wat verantwoordelijkheidsgevoel wegnemen. Want als ik mijn laptop pas om 11:00 openklap, is er niemand die me daarop aanspreekt.
Ondanks dat vrijheid vaak wordt geprezen, ben ik van mening dat een zekere structuur voor een grote mate van rust zorgt. Daarom was het mijn doel om vanaf het begin een structuur op te bouwen. Zodra mijn wekker om 06:00 gaat, dwing ik mezelf om ook echt op te staan.
Was dit in het begin makkelijk? Nee, zeker niet, maar ik ben van mening dat het steeds makkelijker wordt naarmate je het langer volhoudt. Het duurt namelijk 60 dagen om een gewoonte op te bouwen, dus we zijn er nog niet.
Lifino bestaat momenteel uit twee vaste medewerkers, Danny en ik. Daarnaast werken er drie zzp’ers voor ons die ons op afstand ondersteunen. Omdat iedereen vanuit een eigen locatie werkt, bevind je je gedurende de dag vaak alleen, zonder veel mensen om je heen.
Ik kan vrij goed alleen zijn, maar soms mis ik toch de aanwezigheid van anderen. Dit komt niet alleen doordat ik benieuwd ben naar wat mijn collega’s in het weekend hebben meegemaakt, maar ook omdat de mogelijkheid tot kennisdeling toch wat wordt beperkt omdat je op afstand werkt.
In een volgende blog zal ik meer delen over hoe ik up-to-date blijf op het gebied van online marketing.
Pensioen en administratie, persoonlijk vind ik het altijd droge kost. Vanuit mijn vorige werkgever werd dit allemaal keurig voor je geregeld. Jaarlijks werd er iemand ingehuurd die jou bijpraatte over de nieuwste ontwikkelingen omtrent jouw pensioen. Ook werd een gesprek ingepland waarin je uitleg kreeg over defensief, neutraal en offensief pensioenbeleggen.
Enthousiast verlaat je het kantoor en overtuig je jezelf dat je hier ‘s avonds echt naar gaat kijken. Maar ‘s avonds vermindert dit enthousiasme en vervang je deze taak door iets wat op dat moment belangrijker lijkt. Schuldig.
Als zelfstandige wordt het allemaal niet voor je geregeld, waardoor je toch echt zelf die verantwoordelijkheid moet nemen. En als je interesse daar niet ligt, kan een simpele taak aanvoelen als avondwerk.
Misschien klinkt deze blog negatief, maar dat is niet de bedoeling. Ik probeer alleen wat meer realisme toe te voegen aan het romantische beeld. Toch brengt het veel mooie dingen met zich mee, zoals vrijheid, voldoening en een leerproces die je bij veel werkgevers niet zult krijgen.
Het verantwoordelijkheidsgevoel is anders. Jij bent immers de eindverantwoordelijke. Dit brengt ook druk met zich mee. Struggelen klinkt niet echt als een voordeel, maar toch zie ik het wel zo. In deze maand ben ik al tegen veel lampen aangelopen. Vragen die ik normaal aan mijn collega’s of mijn leidinggevende kon stellen, moest ik nu zelf oplossen.
Ik heb in korte tijd enorm veel geleerd en dat is voor mij erg belangrijk. Ook geniet ik van mijn vrijheid en krijg ik veel voldoening wanneer klanten blij met ons zijn. Nu had ik dat ook toen ik nog in loondienst zat, maar eerlijk is eerlijk, dit voelt toch specialer. Je staat elke dag op om aan iets te bouwen dat van jezelf is en dat ook nog eens samen met je broer. Hier word ik blij van.
Vond je het leuk om mijn ervaring te lezen? Hou dan mijn LinkedIn pagina in de gaten. Ik ben van plan om meer te delen.
“In medio 2019 klopten we bij Lifino aan voor een nieuw programma voor ons bedrijf. Ze ontwikkelden een systeem dat ons team van 30 dagelijks gebruikt om klantgegevens te bekijken, fiscale verslaggeving, uren te registreren, en meer.
We werken inmiddels al 5 jaar samen met Danny en zijn team. De betrokkenheid en goede suggesties waarderen we enorm! Het programma bespaart ons ongeveer zo’n 30% in tijd. We zijn er super tevreden mee!”
CEO, RAAD International
“Lifino luistert goed naar jouw wensen en maakt zo iets wat zo goed mogelijk bij jouw bedrijf past.
Ook de nazorg is prima; regelmatig vragen ze of alles nog goed en naar wens functioneert. En de prijs is ook prima!”
Eigenaresse, Ons Wooneiland
“De mannen van Lifino hebben ons uitstekend geholpen met de omzet te verhogen van onze webshops Healthy Bakers en Happy Bakers.
Duidelijke communicatie, snel bereikbaar en effectieve marketingstrategieën”
Manager, The Master Bakery