SEO (Search Engine Optimazation) betreft het aantrekken van organisch verkeer, dus onbetaald. Zoals ik net al benoemde beoordeelt Google jouw website op een aantal peilers. Deze kun je als ondernemer beïnvloeden. Verkoop je bijvoorbeeld een tuinset, dan moet je ervoor zorgen dat jouw content hier naadloos op aansluit. Zo kun je diverse blogs schrijven die overeen komen met de zoekopdracht van jouw doelgroep. Ook kijkt Google naar technische aspecten van jouw website zoals: websitesnelheid en gebruiksvriendelijkheid.
Met SEA (Search Engine Advertising) kun je dezelfde dag nog een nummer 1 positie in Google verkrijgen. Zoekt iemand bijvoorbeeld op een tuinset en klikt hij op jouw advertentie, dan betaal jij per klik bijvoorbeeld 50 cent. Het nadeel van deze vorm van online marketing is dat het maar tijdelijk is. Wanneer jij Google niet meer betaalt, is jouw website niet meer zichtbaar. Ga jij aan de slag met SEO, dan moet je niet verwachten dat je website dezelfde dag nog bovenin de zoekresultaten te zien is. Dit kost namelijk tijd en moeite, maar zodra je op dit punt bent dat je de nummer 1 positie hebt bemachtigd, dan zal dit zijn vruchten af gaan werpen.
Natuurlijk zijn er nog veel meer disciplines die jouw onderneming kunnen laten groeien. Heb je vragen naar aanleiding van deze online marketing disciplines? Twijfel dan niet en neem contact met ons op.